Izvođenje bilo koje tehnike bez prethodno zauzetog stava je
nemoguće. Oni su u karateu strogo formalno određeni i kanonizovani. Pojedinačno
svaki od njih je savršeno energetski izbalansiran. Prvobitni su nastali po uzoru na prirodne stavove. Neki od danas poznatih stavova stari su koliko i
sam karate. Naj stariji su Indijskog i Kineskog porekla. Proizvod su vekovne
težnje praktikanata karatea da pronađu naj pogodniji položaj tela kako bi
izvedena tehnika bila što efikasnija. U periodu razvoja veštine na ostrvu
Okinava, stavovi doživljavaju uticaj duhovne ideje karatea. Kasnije prelaskom
karatea na tlo Japana dolazi do modifikovanja nekih okinavljanskih stavova u
težnji da se prilagode novim potrebama. Tehnički, dachi predstavlja početak
izvođenja tehnike. Ima neogranićene
mogućnosti što odgovara neogranićenosti karate puta. Ako su stopala rastavljena u pravilnom odnosu prema
centru težine, tehnika je snažnija. Neki stavovi zahtevaju izuzetan
napor volje i veliku koncentraciju. Duže zadržavanje u njima se koristi i za
vežbe meditacije.
Značaj stavova je višestruk za efikasno izvođenje tehnika
odbrane i napada. Njihov zadatak je da obezbede stabilnost, pokretljivost i
ispoljavanje maksimalne sile koju sinhrono proizvodi veći broj mišića. Pojedinačni
izgled svakog stava je specifičan i definisan sledećim zajedničkim
elementima :
- Položajem stopala gde je važan
njihov međusobni razmak po dužini i širini, ugao njihovih uzdužnih osa u odnosu
na liniju kretanja, kao i površina tabana koja ostvaruje kontakt sa podlogom (u
nekim stavovima to je samo prednji deo stopala dok je u nekima jedno stopalo
podignuto od poda).
- Ugao koji zauzimaju kolena i
pravac njihove usmerenosti.
- Raspored težine u odnosu na
opterećenje stopala težinom tela.
- Položaj kukova, gornjeg dela
tela i ramena. U odnosu na liniju kretanja oni mogu biti pod uglom od 90°,
oštrim uglom ili uglom od 0°. U tom
smislu će se nalaziti u frontalnom, kosom ili bočnom položaju.
Visinu stava određuje rastojanje između površine na kojoj se
stoji i centra tela koje se nalazi u predelu donjeg stomaka. U direktnoj je
zavisnosti od povijenosti u kolenima i razmaku između stopala. Prirodni stavovi
kod kojih su kolena samo blago savijena, a stopala nisu razmaknutija od širine
kukova, spadaju u visoke stavove. Iz razloga što je težište kod njih na većoj
visini, stabilnost je manja ali je pokretljivost veća. Treba napomenuti da što
je stav višlji, domet tehnike koja se izvodi je manji. Suprotno visokim
stavovima, stavovi gde je težište nisko su stabilniji. Tehnike izvedene iz
niskog stava su većeg dometa i snažnije ali je pokretljivost umanjena.
Naj jednostavniji stavovi su oni nastali iz prirodnog stava. Kod
njih je položaj tela definisan uglavnom samo položajem stopala. Jednosatavni su
za izvođenje jer ne iziskuju predhodnu pripremu. Najviše se koriste u
ceremonijalnom delu treninga ili kao polazni stavovi u primeni tehnike. To su :
Shizentai dachi, Heisoku dachi, Musubi dachi, Hachiji
dachi, Heiko dachi, Uchi hachiji dachi, Moro ashi dachi.
Ostale stavove
možemo svrstati u grupe prema sledećim kriterijumima. Prvi je projekcija
težišta u odnosu na položaj stopala. Tako imamo prednje, zadnje i centralne
stavove. Drugi kriterijum je zasnovan na položaju kolena (jednog ili oba) kojim
se mišićne sile nogu usmeravaju prema unutra ili prema spolja kako bi se
obezbedila stabilnost stava. Tako dolazimo do dve grupe stavova od kojih je
prva zatvoreni, a druga otvoreni stavovi. Prema ovome svi stavovi po svojim
osobenostima spadaju u dve grupe. Evo na primeru kako to izgleda sa najčešće
praktikovanim stavovima :
Zenkutsu dachi
– prednji, otvoren
Kokutsu dachi
– zadnji, otvoren
Kiba dachi –
centralni, otvoren
Neko ashi dachi
– zadnji, zatvoren
Sanchin dachi
– centralni, zatvoren
Shiko dachi –
centralni, otvoren
Kake dachi –
prednji, zatvoren
Ispravno izvedena tehnika, odbrane ili napada, u mestu ili
kretanju, direktno zavisi od kvaliteta stava. Odsustvo ravnoteže i stabilnosti
umanjuje njen efekat. U karateu je položaj za izvođenje tehnike uglavnom povezan
sa položajem nogu i kukova. Izvesti je snažno, brzo, precizno, ispravno i bez
napora, tečno, moguče je samo ako postoji snažan temelj, stabilna osnova u
pravilno zauzetom stavu. Zato stav mora biti jasno određen, čvrst i stabilan,
mora odgovarati tehnici koja se izvodi. Međutim, treba voditi računa da se
takav stav zauzme samo delić vremena pre same tehnike napada ili odbrane. Dugo
zadržavanje u čvrstom, stabilnom stavu sa nisko spuštenim težištem, smanjuje
elastičnost i sposobnost pokretljivosti.
Važno je shvatiti da stav mora da obezbedi dovoljnu čvrstinu
tela čiji je zadatak da izdrži šok izazvan izvođenjem tehnike. Bez obzira na to
koliko snage unesemo u naš udarac ili blok, ta će se snaga jednostavno izgubiti ako su nam temelji slabi.
Zauzimanje ispravnog položaja omogučava postizanje balansa između gornjeg i
donjeg dela tela što dovodi u harmoniju uzajamno angažovanje mišića uz
minimalan gubitak energije.
Održavanje položaja obezbeđuje kontrakcija određenih grupa
mišića karakteristična za određeni stav. Vrlo je važno da ostali mišići ne budu
angažovani. Nepravilna forma vodi ka angažovanju ne potrebnih mišića što dovodi
do smanjenja brzine i snage pokreta, kao i umanjenja kontrole.
Za početnike stavovi zahtevaju veliku usmerenost pažnje na
njihovo izvođenje što dovodi do smanjenja pažnje na samu tehniku koja se iz
njih izvodi. Iz tog razloga neophodan je period obuke u kome će se stavovi
vežbati samostalno kako bi se zauzimali i u njima kretali prirodno, bez napora
i razmišljanja.
Tehnike kretanja koristimo kako bi menjali mesto našeg tela u
prostoru. Najčešće kretanje se izvodi iskorakom ili pomeranjem stava napred –
nazad, odnosno pod uglom na jednu od strana. Pomeranje težišta tela, pri
promeni stava, je pravolinijsko i ne izaziva promenu u visini sledećeg stava,
bilo da je isti ili neki drugi. Zauzimanje nižeg težišta tela i veće površine
oslonca, obezbđuje veću sigurnost ravnoteže - stabilnost stava. Pri tome se
mora voditi računa da kretanje mora biti ne smetano, brzo i lako. Izvodi se
spontano kako ne bi odvlačilo pažnju i ometalo koncentraciju.
Stav je osnova koja mora obezbediti da svi delovi tela ne
smetano rade, a da njihovi zajednički pokreti deluju harmonično kao jedna
celina. Samo tada će se stvoriti uslovi za ispoljavanje maksimalnih mišićnih
sila. Kroz mnogobrojna ponavljanja postiže se ne napornost izvođenja, a da bi
se napravio dobar izbor moraju se svi znati dobro izvoditi. Poznavajući njihove
dobre karakteristike lako će mo napraviti pravi izbor prema određenoj situaciji.
Izvođenje stavova nije samo po sebi cilj, već tehnika koja se radi iz njih.
Dakle izbor stava određuje tehnika koju imamo nameru da izvedemo iz njega.
Svi stavovi se mogu izvoditi i u borbenoj – kumite varijanti.
Oni nemaju strogo određenu formu već su odraz individualnih sposobnosti
pojedinaca. Zajednička karakteristika im je visoko podignuto težište. Zavise od
nivoa poznavanja i vladanja tehnike, taktičkih sposobnosti vođenja borbe, kao i
od psiho-fizičkih sposobnosti. Prema
ideji borbe ili prema trenutnoj situaciji možemo ih podeliti na defanzivne i
ofanzivne. Po pravilu u prve spadaju oni iz grupe zadnjih, a u druge iz grupe
prednjih stavova.
Stav koji se koristi u Kyokushin borbi je Kumite dachi. On
najviše odgovara zahtevima kontaktne borbe. Stabilan je i omogučava
pokretljivost u svim pravcima. Iz njega se lako i brzo može preči u neki drugi
stav prilikom odgovora na napad ili brzo iskoristiti protivnikova greška
sopstvenim napadom. Kumite dachi zahteva karakterističan položaj ruku. Najbolji
položaj ruku tokom borbe je onaj koji omogučava dobru zažtitu i istovremeno
trenutnu mogučnost napada.
Kyokushin Dachi waza – Skup stavova koji se primenjuju u Kyokushinu
(redom kojim su prikazani na video klipu)
Shizentai dachi – Prirodni stav
Heisoku dachi – Stav skupljenih stopala
Musubi dachi – Stav spojenih peta
Heiko dachi / Yoi dachi – Stav paralelnih stopala
Soto hachiji dachi – Pete su paralelne, a stopala
usmerena ka spolja
Uchi hachiji dachi – Pete su paralelne, a stopala
usmerena ka unutra
Sanchin dachi – Stav peščanog sata
Moro ashi dachi – Jedno stopalo
pomereno napred iz stava paralelnih stopala
Kokutsu dachi – Zadnji stav
Neko ashi dachi – Stav
mačke
Kake dachi / Kake ashi dachi – Kuka stav
Zenkutsu dachi – Prednji stav
Kiba dachi – Stav jahača
Shiko dachi – Sumo stav / Stav medveda
Tsuru ashi dachi – Stav ždrala
Stavovi koji nisu na video klipu
Soshin dachi – Stav u čučnju
Ippon hiza dachi / Hiza dachi – Stav sa jednim kolenom na
podu
Kumite dachi – Borbeni stav
Literatura :
UVOD U KARATE
Dragan Janjić & Vladislav Gigov / treće izdanje /
Beograd, 1984.
KARATE borilačka veština i sport prva knjiga
Prof. dr. Milorad V. Stričević / prvo izdanje /
Beograd, 1997.
KARATE 1 teorijska polazišta
Dr. Srećko Jovanović / Novi Sad, 1992.
ŠKOLA KARATEA 2
Mudrić Radomir / Beograd, 1986.
ŠKOLA KARATEA 4
Mudrić Radomir / Beograd, 1991.
TEORIJA KARATEA
Vladislav Gigov / Novi Sad, 1980.