U posednje vreme se sve više u treningu sportista primenjuje jedna
metoda treninga, koja doduše nije novog datuma, ali je tek u modernom sportu
postala predmet većeg intresovanja, kako trenera tako i sportista. Ova metoda
uz pomoć sistematskog misaonog procesa pomaže uspešnijem učenju i izvođenju
nekog motornog zadatka (tehnike, zahvata ili kate). Metodu u nemačkoj
literaturi nazivaju mentalni trening, a u američkoj nazivaju intelektualnim
treningom.
Metoda mentalnog treninga podrazumeva plansko i sistematsko izazivanje
predstave nekog pokreta, tehnike ili akcije koja se uči, a da se ceo taj
pokret, tehnika ili akcija vrši kao svesno ostvarivanje unutrašnjeg doživljaja
kretanja. Ovo znači da mentalnim treningom "predstava
pokreta" dovodi do oživljavanja motorike na osnovu ranije skupljenih
iskustava o pokretu, tako da ona postaje ideomotorni akt. Dakle, iako nema
spoljašnjeg izvršenja pokreta, ideomotorni akt dovodi do pojačavanja predstave
o tom pokretu, što kasnije utiče na lakše spoljašnje motorno izvođenje pokreta
i njegovo brže usvajanje.
Smatra se da se mentalnim trening može:
- kod sportiste poboljšati
izvođenje sportskih veština koje su složenije i zahtevaju određeni stepen
koordinacije
- da ima veće dejstvo u koliko su
mentalne sposobnosti sportiste veće
- da ima manje uticaja na
jednostavne veštine
- da omogučava da se brže steknu,
ponovo nauče (obnove) ili stabilizuju učene veštine
- da je naričito korisno za
sportiste koji su povređeni, jer sprečava zaboravljanje naučenih veština
- da je najveća korist ako se
smenjuju faze praktičnog i mentalnog vežbanja, i ako su te faze kraće.
Da bi se mentalni trening mogao sprovoditi mora da postoji informacija
koja može da se javi u tri različita oblika, i to kao:
1. verbalna informacija (gde se daje tačan opis strukture
sportsko-motorne veštine)
2. oservativna informacija (sačinjena od neverbalnih podataka koje se
saopštavaju preko slika videorekordera ili demonstracijom)
3. sopstveno izvođenje (neverbalni podaci koji se dobijaju kroz
samostalno izvođenje određene sportsko-motorne veštine).
Pored ovih informacija postoji još jedna vrsta instrukcija koja može
neposredno da utiče na mentalni trening, a javlja se takođe u trio blika:
1. subvokalne instrukcije - kada
sportista sam sa sobom razgovara o određenoj veštini ili akciji
2. skrivene instrukcije zapažanja
- kada sportista zamišlja sliku nekog drugog koji izvodi određenu veštinu ili
akciju
3. ideomotorna instrukcija - kada
sportista zamišlja sebe kako izvodi određenu veštinu ili akciju.
Informacije i instrukcije se mogu kombinovati svaka sa svakom, pa tako
dobijamo devet različitih varijanti mentalnog treninga, tako da svaki sportista
može izabrati varijantu koja mu najviše odgovara.
Da bi se mentalni trening izvodio moraju se ispuniti sledeći uslovi:
- sportista mora da ima formiranu
jasnu predstavu o određenoj veštini, tehnici ili akciji
- sportista mora da vrši analizu
pokreta, veštine ili akcije
- najzad, sportista mora i da
verbalizuje pokret, veštinu ili akciju na osnovu uvida u njih.
Predlažemo sledeću varijantu
mentalnog treninga:
1. verbalizacija određene
tehnike, kata, zahvata ili akcije
2. posmatranje savršeno izvedene
tehnike, kata, zahvata ili akcije (uz koriščenje savremenih pomagala: TV,
videorekorder ili uživo)
3. zamišljanje tehnike, kate,
zahvata ili akcije u izvođenju drugog sportiste
4. zamišljanje tehnike, kate,
zahvata ili akcije u izvođenju sportiste obračajući pažnju na sve detalje.
Mentalni ili intelektualni trening je dobar i kao sredstvo za redukciju
(smanjenje) straha i tenzije pred takmićenja, kada se sportista nalazi u stanju
velike uzbuđenosti. Tada se mentalni trening može ponavljati više puta dnevno u
trajanju od tri do pet minuta.
ĐORĐE DIMITRIJEVIĆ
Tekst preuzet iz
časopisa:
KARATE RING
JUGOSLOVENSKI ČASOPIS
ZA
BORILAČKE SPORTOVE
mart 1990., br. 34,
strana 34
Slika preuzete sa
internet adrese:
Нема коментара:
Постави коментар