.
Događaj o kome ćemo ovde govoriti dogodio se u nivembra 13. godine perioda
Kan'ei tj. 1636. godine kada je jedan korejski službenik (danas bi ga zvali
diplomatom ili možda veleposlanikom) posetio tadašnji Tokugava šogunat. Tom je
prilikom darovao šoguna i njegov dvor mnoštvom darova. Od svih tih darova
najzanimljiviji je bio tigar u kavezu kojeg su smestili u jedan od mnogobrojnih
vrtova šogunova dvorca u Edou (današnjemTokiju). Šogun Iemitsu poželeo je
videti tog tigra i zaputio se prema kavezu sa velikom pratnjom u kojoj su bili
i Yagyu Munenori i Takuan Soho kao i korejski poslanik. Kada je svita stigla do
kaveza, počeli su glasno komentarisati veličanstvenost i gracioznost divlje
životinje koja je šetala kavezom. I sam šogun je bio oduševljen poklonjenim
tigrom. Zapitao se pred svima postoji li neko tako hrabar ko bi se usudio
suočiti sa tigrom u kavezu. Kako nije bilo dobrovoljaca, šogun je mogućnost
ulaska u kavez kod opasne životinje predložio svome učitelju mača Yagyu
Munenoriju. Mumenori je znao da je šogunov predlog u stvari naredba, te je
šogunovu zamisao prokomentarisao rečima, da bi on to mogao uraditi, ali da u
tome ne vidi nekakav naručiti smisao. Objasnio je svoj stav:
"Kažu da
čovek može ukrotiti svaku divlju životinju ako je drži dugo u kavezu i da ona
neće povrediti onoga ko je hrani. Ipak, bilo bi opasno i nepažljivo dodirnuti
tigra koji dolazi izdaleka i još nije ukroćen."
Čuvši objašnjenje svoga učitelja mača Munenorija šogun ipak nije bio
zadovoljan te ga je nastavio nagovarati rečima da ako bi Munenori ušao u kavez
sa tigrom taj čin bi proneo glas o njemu i njegovom umeću čak i izvan Japana.
Videvši šogunovu upornost, koji je bio i sam spreman ući u kavez ako se ne nađe
neki hrabar pojedinac, učitelj Munenori pristane da uđe u kavez u kojem se
nalazio strašni tigar. Tada se Munenori pokloni šogunu i celoj sviti koja je
pratila šoguna i zaputi se prema kavezu. Obučen u tradicionalni kimono Yagyu
Munenori krene prema kavezu sa tigrom noseći samo jednu železnu lepezu koja je
bila neka vrsta ratnikova oružja kada bi se raširila. Kada se Munenori sasvim
približio kavezu tigar se uznemirio i počeo glasno da riče što je izazvalo jezu
i strah među prisutnom svitom. Krećući se gore-dole po kavezu, uznemiren
ljudima koji su opkolili njegov kavez delovao je još strašnije. Učitelja
Munenorija kao da to nije pokolebalo ni malo. Dostojanstveno je i mirno
zakoračio u unutrašnjost kaveza, kojeg su odmah zaključali čim je on ušao. Sada
su Munenori i tigar, koji se spremao za skok bili oči u oči. Promatrali su
jedan drugoga dok su svi ostali stajali oko kaveza gledajući šta će se
dogoditi. Munenori je u trenutku analizirao situaciju, smirenim pokretom
podigao lepezu i usmerio je u pravcu tigrova oka. Prateći ritam tigrova
disanja, Munenori se usredsredio na
njegove uzdahe i izdahe i istovremeno pomerio lepezu prema tigrovu čelu. Dok je
to izvodio, Munenori ispusti prodoran krik čime je manifestovao vlastitu
energiju (ki ili chi). Ovaj uzvik dolazi iz predela donjeg trbuha
(hara-tanden), a u japanskim borilačkim veštinama poznat je kao kiai. Prema
izjavama svjedoka smatra se da su poznavaoci borilačkih veština koji su
poznavali tehniku izvođenja tog uzvika mogli paralizovati protivnika ili
oboriti pticu u zraku. Postoje priče i o rušenju mostova krikom kiai. Poznato
je, takođe da su ih osim ratnika koristili i zen majstori koji su ih i počeli
prvi upotrebljavati. Na Munenorijev krik tigar je reagovao tako što je umesto
skoka zamahnuo šapom, a zatim se povukao u nazad. Uvidevši njegovu reakciju
Munenori ispusti još jedan snažan krik nakon čega se tigar skroz povukao
spustivši glavu na pod. Prisutni, koji su bez daha prosmatrali ovu neverovatnu
scenu, bili su fascinirani Munenorijevim poznavanjem "unutrašnjih
aspekata" ratičke veštine. Učitelj Munenori, mirno i staloženo zadovoljan
ishodom izađe iz kaveza. Šogun Iemitsu, zadovoljan demonstracijom Munenorijeve
veštine, stade ga hvaliti ne štedeći reči poštovanja za velikog učitelja. Na to
skromni Munenori samo kratko reče da ga je sram zbog ovog postupka, jer on ne
priliči čoveku njegovih godina.Tada mu je, naime, bilo 65 godina. Od svih
pristutnih, najviše oduševljenja pokazao je korejski poslanik. I dok je šogun
razdragano i dalje hvalio Munenorija
ističući kako će njegov podvig podići ugled japanskim borilačkim vještinama u svetu, Munenori se tiho povuče
i pridruži svome učitelju Takuanu, koji je takođe bio zadovoljan ishodom ove
demonstracije. Tada se šogun približi
Munenoriju i Takuanu i upita Takuana o odnosu Budinog Puta i situacije u
kojoj se našao Munenori. Takuan odgovori šogunu:
"Uzvišeni šogune, ništa vas više ne raduje nego da vidite
veličanstvenu demonstraciju borilačkih veština. Ali, morate znati, to je
poslednja stvar kojoj teži budistička vrlina."
Iemitsu, zbunjen ovakvim odgovorom zatraži da mu ga Takuan rastumači. Tada
mu Takuan objasni da se najviše vrline Budinog učenja ostvaruju upravo kada su
izvan dosega upotrebe borilačih veština. Iako je Munenori bio posvećen
meditativnoj praksi (tj. zazenu), razjarenog tigra savladao je tehnikom ratnika
jer je on tome najviše posvećen. Iako to može imati smisla, ipak se ne može
očekivati od suštine izvorne budističke misli. Svi ljudi i sve životinje,
objašnjavao je Takuan, imaju prirodu Bude, pa prema tome svi mogu biti spašeni
pomoću neograničene budističke mudrosti. Ali, ipak, treba znati da postoji
razlika između načina da se oni slome i spase. Ljubopitljivi šogun,
zaintrigiran onim što je čuo, zapitao je Takuana da li bi možda mogao da spasi
tigra umesto da ga porazi slomivši ga. Takuan na to odgovori, da on ne poseduje
beskrajnu budističku vrlinu i da on ne može spasiti tigra, ali da bi ga svakako
mogao pripitomiti. Šogun zahvali Takuanu na odgovoru i ponudi mu da se i sam
okuša sa tigrom u kavezu. Takuan prihvati šogunov izazov i uputi se, opušteno,
kao i njegov učenik Munenori prema kavezu sa tigrom. Bez imalo premišljanja,
uđe u kavez i zatvori vrata za sobom. Tigar je instiktivno i nagonski reagovao
slično i pri Munenorijevom ulasku u kavez. Takuan, goloruk i naoružan samo
osmijehom stane ispred njega zasučenih rukava svoje redovničke haljine.
Okupljena gomila daimjoa i visokodostojnika šogunova dvora sa strepnjom je
posmatrala ovaj prizor. Sve je delovalo čudno i nestvarno, a rikanje uznemirene
životinje vraćalo ih je u stvarnost. Činilo se kao da će ogromni tigar svakog
trena skočiti na redovnika... ali se ništa od toga nije dogodilo. Strašni tigar
se povuče nazad i bespomoćno sklupča, razoružan Takuanovim stavom punim
ljubavi. Očito je tigar osetio da mu ne preti nikakva opasnost od zen majstora
te je nestao njegov strah koji ga je terao da napada. Takuan se približi tigru
i ispruži svoju ruku ispred njegove njuške. Iznenađeni tigar se na to razneži i
počne, mljackajući ogromnim čeljustima lizati Takuanovu ruku. Od snažne i
goropadne životinje pretvorio se u umiljato mače željno pažnje. Plemenitost i
ljubav kojim je ovaj prizor zračio izgradili su intuitivne spoznaje između
čoveka i životinje. Šogun i njegova svita bili su opčinjeni ovim prizorom kome
su prvi put u životu prisustvovali. Takuan nastavi maziti tigra te sede na
njega. Tigar je na to samo zadovoljno frktao i micao svojim tankim brcima.
Šogun Iemitsu, čovek od vlasti i velikog iskustva, od tog je trenutka još
prisnije prihvatio Takuana, s poštovanjem koje je ukazivao retko kome. Ali,
ipak, njemu nije bilo jasno kako je "nasmešeni monah" uspeo pripitomiti zver koja je inače poznata po tome
da se teško pokorava bilo kome. Upitao je svog učitelja od mača, Yagyu Munenorija
kako bi on to objasnio. Munenori mu je objasnio da se najdublje postignuće u
mačevanju poklapa sa spoznajnim postignućem tipičnim za duhovne koncepte zen
učenja. Munenori je dalje nastavio:
"U oružanim sukobima, ratniku nikada ne sme popustiti pažnja jer bi to
njegov protivnik primetio i iskoristio. U trenutku dekoncentracije javlja se
"pukotina" u svesti, a to je prilika da protivnik zada odlučujući
udarac. Međutim, onaj ko je uspeo ovladati tajnama zen meditacije i putem njih
razvio duh do savršenstva, ostaće netaknut čak i ako se desetine mačeva usmere
prema njemu. Za takvog se čoveka kaže da ni božanstva ne mogu naći prostora
kako bi ga sprečili u njegovoj nameri."
Redovnik Takuan je očito bio primer takve ličnosti. Njegov duh, čist i
satkan od ljubavi, nežnosti i u isto vreme neustrašivosti, predstavljao je
fluid koji je ispunjavao celo njegovo biće. On je bio njegov štit i bitni
smisao njegove obuke. Takuanova dobrota koju ljudi nisu znali uvek prepoznati
bila je tako velika da ju je jedan divlji
tigar prepoznao. Učitelj Munenori savladao je tigra uz pomoć ratničkih
tehnika koristeći borilačke principe mačevanja. Ali redovnik Takuan tigra je
razoružao najiskrenijom ljubavi, bez trunke agresije ili straha. Prosvećenost
Takuana obeležila je taj događaj utisnuvši u njega višu dimenziju mudrosti.
Zbog toga je učitelj Munenori bio
"postiđen", jer je njegov stav prema tigru bio na nižem stepenu
duhovnog razvoja od Takuanovog. Od svoga je učitelja dobio još jednu lekciju.
Da bi pokazao poštovanje prema Takuan Sohou, šogun Iemitsu podigao je za
njega hram Tokai-ji u Tokiju u kvartu Shinagawa 1638. godine, a Takuan je
postao glavni poglavar tog hrama. Umro je sedam godina kasnije 1645. godine u
72. godini života. Yagyu Munenori, njegov učenik umro je godinu dana kasnije
1646. godine u sedamdeset petoj godini života. Tokugawa Iemitsu umro je 1651.
godine.
Izvor :
Slika preuzeta sa :
"I odjedanput pre oči knezu Andreju izađe nova, neočekivana uspomena iz sveta detinjstva. Seti se Nataše onakve kakvu je video prvi put na balu 1810. godine, tanka vrata i ruku, unezverenog, srćnog i na ushićenje gotovog lica, i u njegovoj se duši probudi ljubav i nežnost prema njoj življe i jače nego ikad. On se sad seti veze između njega i otg čoveka s kojim je ona otišla , koji sad mutno gleda u njega kroz suze što su mu napunile podadule oči. Knez Andreja se seti svega, i njegovo srećno srce ispuni se ushićenom žalošću i ljubavlju prema tome čoveku.
ОдговориИзбришиKnez Andreja nije mogao više da se uzdržava i zaplaka nežnim, toplim suzama nad ljudima, nad sobom i nad njihovim i svojim zabludama.
Sažaljenje, ljubav prema braći, prema onima koji nas vole, ljubav prema onima koji nas mrze, ljubav prema neprijateljima, da, ona ljubav koju je propovedao bog na zemlji, kojoj me je učila knjeginjica Marija, a koju ja nisam razumeo,-eto zašto mi je bilo žao života, eto to je ono što bi mi još ostalo, kad bih ostao živ. Ali sada je to već dockan. Ja to znam!"
Osu Marija!
ОдговориИзбриши