.

.

.

MI VOLIMO IZAZOVE!

SA NAMA ĆETE POMERITI

SVOJE GRANICE I CILJEVE.

OSU!

.

.

adresa : Beograd, SC Vračar, Sjenička 1 kontakt telefon : 064 / 319 78 79

mail adresa :
karatecrvenizmaj@gmail.com termini treninga : ponedeljak, sreda, petak od 21,30

operativni trener kjokušinkaia

Velimir Velja Matijević

PRIJATELJ KLUBA TRANSFER ELEKTRONIK

Nehruova 51, 11077 Beograd, tel. + 381 11 318 40 46, delatnost : knjigovodstvo i računovodstvo



недеља, 18. децембар 2011.

SABAKI WASA – TEHNIKA KRETANJA


   Tehnika kretanja postoji od samog nastanka karatea. Ona je njegov ne odvojivi deo. Bez nje karate ne bi postojao. Omogućava pomeranje tela sa jednog mesta na drugo kako bi se zauzeo bolji položaj za odbranu, napad ili kontranapad. Kretanjem možemo da obezbedimo sigurnu distancu što je dovoljna zaštita od protivnikovih udaraca. Izvodi se na tačno određeni način i u svim pravcima. Da bi tehnika kretanja bila efikasna mora biti izvedena brzo. Zauzimanje izuzetno niskog stava umanjiće sposobnost brzog kretanja. U situaciji kada smo napadnuti od presudnog značaja je donošenje odluke da li izbeći udarac kretanjem u nazad ili neku od strana ili krenuti u presretanje kontranapadom. Takođe je za ishod borbe značajan izbor tehnike kretanja u cilju smanjenja distance prilikom napada.
   Pošto je sanchin dachi prvostvoreni stav smatra se da je prvo kretanje bilo iz jednog sanchina u drugi. Iz njega su nastala sva druga.
   Kretanje se izvodi nečujno jer se stopala podižu tik iznad poda. Na ovaj naičin se kretanje u svakom trenutku može zaustaviti. Japanski instruktor Masatoshi Nakajama kaže : "U kumiteu i kati pokreti početnika su bučni i grubi (tvrdi). Kod treniranog karatiste stopala meko klize po podlozi, kao da se između podloge i stopala nalazi tanak list hartije. njegova tehnika će biti snažna i odsečna, bez obzira koliko ubrzavao svoje pokrete, on ne pravi buku čak ni pri doskoku posle visoko izvedenog skoka."
   Mišići nogu ne smeju biti u grču i tvrdi. Njihova kontrakcija mora biti elastična kako bi omogućila lagano, beznaporno i brzo prebacivanje težišta tela. Kretanje ne sme da poremeti uspravan položaj tela, to jest da poremeti ravnotežu. Glava se kreće u istoj ravni ako kretanjem prelazimo u sledeći identični stav predhodnom. Disanje mora biti usklađeno sa pokretima kretanja. Gubitak ritma disanja vodi ka poremećaju psihofizičke ravnoteže. Posledica je nepovoljno stanje "kyo", stanje trenutno smanjene sposobnosti,  koje protivniku pruža priliku da realizuje napad.
   Kretanje je proizvod kontrakcije velikog broja mišića koji sinhronizuju više pokreta u jedan. Kretanjem nogu pokreće se telo. Sa druge strane kretanje tela prate pokreti nogu. Zajednička akcija nogu i tela mora biti usklađena. Kada kretanju nije cilj samo promena mesta već izvođenje određene tehnike udarca ili bloka tada se koncentrisana sila svih pokreta tela emituje preko udarne površine. Znajući to kretanje ima bitno učešće u izvođenju razornih udaraca. Ono uvek počinje iz nekog stava, a završava se u tom istom ili nekom drugom. Tehniku kretanja treba izvoditi što prirodnijim pokretima. Završetak – zauzimanje stava mora da odražava čvrstinu i stabilnost.
   Zamišljena linija po kojoj se vrši kretanje može biti pravolinijska ili krivolinijska. Prelaskom karatea iz borilačke veštine u borilački sport, takmičenja u borbama su doprinela razvoju kružnog kretanja koje je vrlo efikasno jer omogućava brzo sklanjanje sa linije napada i istovremeno zauzimanje idealne pozicije za kontranapad. U odnosu na smer kretanje može biti prema napred, prema nazad i u stranu. Pokreti nogu mogu biti izvedeni korakom, duplim korakom, pomeranjem jednog pa drugog stopala tako da ista noga ostane "prednja", okretom oko prednje noge stava, okretom oko zadnje noge stava, istovremenim skokom sa obe noge.
   Prema karakteru tehnike kretanja možemo podeliti na odbrambene, napadačke i manevarske. Namena prve dve tehnike je po nazivu jasno definisana. Treča nam omogučava zauzimanje pozicije koja nas dovodi u povoljniji položaj u odnosu na protivnika. Karakteristično odbrambeno kretanje je napred i u stranu. Najčešće se izvodi pomeranjem prednjeg stopala u napred i u stranu pa rotiranjem zadnjeg stopala na unutra ili iskorakom zadnjeg stopala ka napred i u stranu i rotiranjem zadnjeg stopala ka unutra. Najefikasnija napadačka tehnika kretanja je iskoracima pravo napred. Da bi manevarsko kretanje bilo uspešno mora biti izvedeno brzo, sa promenama pravca i načina izvođenja.  
      Princip kretanja se zasniva na sili reakcije od čvrste podloge izazvanu od strane mišiča opružača noseče  noge. Na primeru kretanja iskorakom zadnje noge prema napred to izgleda ovako. Noseča noga (zadnja noga u odnosu na smer kretanja) aktiviranjem mišiča opružača proizvodi impuls sile reakcije koja se odbija od podloge i prenosi na kuk koji zajedno sa telom kreče prema napred. Zadnja noga prolazi pored prednje noge, koja ostaje savijena u kolenu. Biva izbačena prema napred početnom silom reakcije od podloge, zamahom kukova i novom silom reakcije od podloge koju sada pravi prvobitno prednja noga jer preuzima ulogu noseče. Pri kretanju u nazad princip je isti samo što ulogu noseče noge preuzima prednja noga stava.
   Borbeno kretanje "klizanjem" prema napred izvodi se kontrakcijom mišiča opružača noseče noge (zadnja noga u odnosu na smer kretanja) koja izaziva silu reakcije od podloge koja se prenese na kuk. Zamahom kuka telo krene napred, a prednja noga se pomeri – klizne napred. Čim prednja noga ostvari oslonac, noseča noga se za istu dužinu pomeri prema napred. Pri kretanju u nazad princip je isti samo što ulogu noseče noge preuzima prednja noga stava.
   Dobro kretanje direktno zavisi od sposobnosti zauzimanja dobrog stava i automatizovanog smenjivanja uloge noseče noge.
   Uvežbavanje tehnika kretanja pripada kihonu, osnovnom vežbanju.
   Pošto se kate baziraju na kretanju pretstavljaju najbolji izvor raznovrsnog kretanja koje se u njima izvodi u idealnom obliku.  



KYOKUSHIN SABAKI WASA
Tehnike kretanja u Kyokushinu


FUMI ASHI – Kretanje pri kome zadnje stopalo prvobitnog stava iskorači prema napred. Stopalo prednje noge prvobitnog stava se ne pomera sa mesta. Ono samo zarotira na način koji odgovara zadnjoj nozi stava koji sledi.

  
Kretanje u nazad (Sagari) izvodi se suprotnim pokretima tako što prednje stopalo prvobitnog stava iskorači prema nazad i zauzme položaj zadnjeg stopala stava koji sledi. Stopalo zadnje noge prvobitnog stava se ne pomera sa mesta. Ono samo u mestu zarotira na način koji odgovara prednjoj nozi stava koji sledi.


OI ASHI – Kretanje pri kome se pomera prema napred prvo prednje pa zatim zadnje stopalo. Pri tome se njihove pozicije ne menjaju, odnosno prednje stopalo ostaje prednje, a zadnje – zadnje.


Kretanje u nazad (Sagari) izvodi se tako što se prvo prema nazad pomeri zadnje stopalo pa za njime i prednje. Prednje stopalo ostane prednje, a zadnje – zadnje.


OKURI ASHI - Kretanje pri kome se pomera prema napred prvo zadnje stopalo pa zatim prednje. Pri tome se njihove pozicije ne menjaju, odnosno prednje stopalo ostaje prednje, a zadnje – zadnje.


Kretanje u nazad (Sagari) izvodi se tako što se prvo prema nazad pomeri prednje stopalo pa zatim zadnje. Pri tome se njihove pozicije ne menjaju, odnosno prednje stopalo ostaje prednje, a zadnje – zadnje.


KOSA – Promena prednje noge stava poskokom sa obe noge. Ovim kretanjem tela se skoro trenutno zauzima položaj koji može biti povoljniji u odnosu na protivnika u datoj situaciji.





TOBI ASHI – Kretanje pri kome se skokom od poda sa obe noge, sa jednog mesta na drugo, zauzme prvobitni ili neki drugi stav. Prepoznatljivi primer je skok u učeničkoj kati Pinan sono go.



Literatura :

ŠKOLA KARATEA 2
Mudrić Radomir / Beograd, 1990.

KARATE U PRAKSI - treći deo
Vladislav Gigov & Dr Dragan Janjić / drugo izdanje, Beograd, 1989.

KARATE 1 teorijska polazišta
Dr. Srećko Jovanović / Novi Sad, 1992.

KARATE - DO
Nenad Simić / Beograd, 2005. godine



Slike preuzete sa :




Нема коментара:

Постави коментар