PRIJATELJ TRANSFER ELEKTRONIK

Nehruova 51, tel. + 381 11 318 40 46, delatnost : knjigovodstvo i računovodstvo


субота, 7. јул 2012.

UČENIČKI POJASEVI



U istoriji borilačkih veština prvi Učitelj koji je učenike podelio na Mudanše – one koji imaju zvanje učenika i Yudanshe – nosioce Dan zvanja bio je Jigoro Kano osnivač Judo-a. On je 1883. godine na Kodokan institu za proučavanje Judo-a dodelio svojim učenicima Shiru Saigou i Tsunejiru Tomiti zvanje Shodan – prvi Dan. Međutim njih dvojica se i pored toga nisu razlikovali od ostalih učenika jer su svi zajedno nosili tradicionalni kimono. 1907. godine Jigoro Kano je prvi put predstavio Judo gi – odelo za vežbanje judo-a koje je nastalo po uzoru na tradicionalni kimono koji su nosili seljaci, a koji je napravljen tako da ne sputava pokrete prilikom vežbanja. Čine ga donji deo Zubon - pantalone, gornji deo Uwagi – jakna i Obi - pojas. Materijal od kojeg se pravi je pamuk čija je prirodna boja prljavo bela, a stalnim pranjem postaje snežno bela. U početku su postojale samo dve boje pojasa koji su po izgledu bili slični današnjim : beli i crni. Naravno beli su nosili učenici, a crni majstori.
Funakoshi Gichin, otac modernog karatea, po uzoru na Judo prihvata ideju o nošenju belog kimona koji je prilagođen zahtevima karatea – Karate gi. Takođe prihvata i podelu na učenička - Kyu i Majstorska - Dan zvanja. U početku rangiranje crnih pojaseva išlo je samo do petog Dana. Što se tiče učeničkih pojaseva uveden je pored belog i braon pojas kako bi se početnici razlikovali od naprednijih učenika koji su blizu majstorstva.
Pedesetih godina prošlog veka Judo se iz Japana otisnuo u Evropu i Ameriku. Tek tada počinju da se upotrebljavaju pojasevi različitih boja. Mikonosuke Kawaishi, koji je Judo podučavao u Parizu, primetio je da su učenici više motivisani za učenje i da brže napreduju kada se međusobno razlikuju po boji pojasa koja pretstavlja vizuelni dokaz stepena njihovog do tada stečenog znanja. Judo je prvi put učestvovao na Olimpijskim igrama 1960-te, a napori da se uvrsti u olimpijske sportove takođe su doprineli da se uspostavi sistem rangiranja korišćenjem obojenih pojaseva koji je prenet i na Karate. Učenici počinju da se rangiraju po zvanjima - Kyu koja imaju obrnutu progresiju napredovanja, od večeg ka manjem. Svaki Kyu je označen posebnom bojom pojasa : 5. Kyu – žutom, 4. Kyu – narandžastom, 3 Kyu – zelenom, 2. Kyu – Plavom i 1. Kyu – braon. Što se tiče majstorskih pojaseva povečan je broj stepena napredovanja do desetog Dana.  Ovaj sistem rangiranja – pojaseva  u kasnijem perodu razvoja Karate-a doživeo je promene tako da se danas možemo sresti sa različitim sistemima rangiranja, to jest sa različitim bojama pojaseva. Ipak ono što je zajedničko za sve škole jeste da je u svima boja pojasa kod početnika bela, a boja pojasa prvog majstorskog zvanja – crna.
Učenički pjasevi nisu samo trake pamuka širine 4 do 5 cm, često presvučene satenom ili svilom, kojima se vezuje gornji deo kimona da se ne otvara Oni su obeležja stepena znanja i veštine koju su učenici dostigli – Kyu-a. Kada se formira vrsta početnici sa belim pojasevima su na njenom kraju. Posle svakog sledećeg osvojenog pojasa njihovo mesto u vrsti se pomera prema napred, prema čelu vrste. Rangiranje obojenim pojasevima doprinosi da učenici sebi postavljaju ciljeve za napredovanje. Svaki viši osvojeni pojas donosi vizuelni dokaz o napredovanju i bolji status što učenika puni samopouzdanjem i čini odgovornijim prema treningu. Kada Učitelj stane ispred učenika tačno zna prema boji njihovih pojaseva koliko znanja pojedinačno imaju i šta ih treba dalje učiti što mu olakšava organizaciju treninga. Učenje Karate-a se zasniva na principu postupnosti što znači da su naučene lekcije osnova učenja sledećim lekcijama. Nedopustivo ih je preskakati jer praznina koja se tako stvara onemogućava razumevanje sledećih lekcija. Najbolja provera znanja za učenika i najbolji pokazatelj Učitelju za dalji rad je Shokyu Shinsa – ispit za Kyu zvanja. On je osmišljen tako da proveri teoretsko znanje, nivo kondicije i razgibanosti, nivo izvođenja tehnike i njenu primenu u borbi, nivo izvođenja kate, elemente samoodbrane, sposobnost lomljenja tvrdih predmeta za više pojaseve kao i psihičko stanje kandidata. Na nivou IKO organizacije koju posle smrti osnivača Sosai Masutatsu Oyame predvodi Kancho Shokei Matsui ispitni program je standardizovan. Od svih nacionalnih organizacija zahteva se da ga se pridržavaju kako bi se kriterijumi za dobijanje pojaseva izjednačili i sačuvale prave vrednosti Kyokushin Karate-a. Ipak od zemlje do zemlje postoje izvesne male razlike ali suština je ista. Kao što je učenje postupno tako su i zahtevi ispitnog programa složeniji što su pojasevi za koje se polaže veći. Svaki sledeći ispit zahteva da se prikaže napredak u predstavljanju elemnata Karate-a što samo po sebi nije dovoljno bez iskazanog napretka na putu samousavršavanja ličnosti.
Svako ko redovno dolazi na treninge i vredno vežba može da napreduje u učeničkim zvanjima. Uslov za izlazak na ispit je ispunjenje staža, odnosno broja treninga od prethodnog ispita. Za niže učeničke pojaseve potreban je staž od 3 do 4 meseca, dok je za starije učeničke pojaseve potrebno 6 meseci. To znači da možete u klubu u kome trenitrate imati samo dve do tri prilike u toku kalendarske godine za napredovanje. Imajte poverenja u vašeg Učitelja da odluči da li ste spremni da polažete ili ne jer on najbolje zna. Ispite treba shvatiti kao kontrolne tačke na putu usavršavanja. Ako im se da preveliki značaj može se desiti da nam bude važnije dobiti pojas nego savladati sve aspekate Karate-a. Izaći na ispit nespreman odraz je lošeg karaktera. Time pokazujete da niste iskreni u želji da napredujete.


 Učenički pojasevi u Kyokushinu


Shiro  obi – Beli pojas
Beli pojas nose početnici. Japanski termin za početnika u borilačkim veštinama je Shoshinsha. U japanskoj i mnogim drugim kulturama bela boja je boja čistote i nevinosti. Kao takva ona izražava spremnost početnika da primi znanje. Suprotno Zapadnoj simbolici bela boja na Istoku je simbol smrti. Verovalo se da kada učenik obuče beli kimono i veže beli pojas da tim činom smrt "prepolovi" smrt i da se tada može krenuti put života. Kod početnika je izražena velika želja za učenjem. Njihovo srce je ispunjeno velikom nadom i očekivanjima. Vezivanje belog pojasa i ulazak u salu kod nekoga može izazvati osećaj nelagodnosti. Budite uvereni da vas stariji učenici, a posebno Učitelj, razumeju jer su i sami prošli putem na koji vi stupate i spremni su da vam u svemu pomognu. Interesantan podatak vezan za početnike jeste da su prvi Uchi deshi-i koji su boravili kod Masutatsu Oyame u njegovom Dojo-u u Tokiju, imali običaj da obriju glavu u znak posvećenosti učenju. Period nošenja belog pojasa je vreme kada se javljaju prve misli o razumevanju ideje Karate-a.

Orengi obi – Narandžasti pojas
U ranijem periodu Kyokushina nosioci 10. i 9. Kyu-a nosili su  crveni pojas. To je promenjeno iz poštovanja prema nosiocima visokih majstorskih zvanja, 5. Dan i više u zavisnosti od škole, koji takođe za obeležje imaju crveni pojas. Crveni pojas je zamenjen sa belim pojasom sa jednom ili dve crne crte. To nije bilo najbolje rešenje jer u toj fazi učenja učenici osećaju potrebu da njihov napredak bude spolja vidljiviji od malo primetnih crnih crtica. Problem je rešen uvođenjem narandžastog pojasa*. Naranđasta boja je simbol sunca na zalasku. Nosilac ovog pojasa spreman je da proširi svoje vidike novim svitanjem. Rešen je da sticanjem novih znanja i veština napreduje. Period nošenja narandžastog pojasa je period u kome pojedinac treba da izgradi kroz dobro savladavanje osnovnih tehnika čvrste temelje za naprednije učenje. Upoznaće svoje telo i otkriti mišiće za koje nije ni znao da postoje. Dovešće u kordinaciju pokrete različitih delova tela i razviti osećaj za ravnotežu. Počeće da razvija snagu i brzinu izvođenja tehnike. Otkriče povezanost fizičkog i psihološkog aspekta treninga. Svoje ponašanje u Dojo-u i ophođenje prema drugima uskladiće prema Pravilima ponašanja. Osvajanje narandžastog pojasa je prvi korak kojim se kreće na veliko putovanje.
(Neke škole Kyokushina su zadržale crveni pojas kao obeležje za 10. i 9. Kyu.)

Mizuiro obi / Ao obi – Plavi pojas
Plavo je boja vode. Njena osobina je da se prilagođava svakom obliku.  U prirodi je ništa nemože zaustaviti jer uvek sebi nađe put.. Posle perioda nošenja narandžastog pojasa za koje vreme je naučio osnove karatea, period nošenja plavog pojasa zahteva od karateke da naučeno primeni kroz situacije koje se postavljaju pred njega. Tehnika pronalazi svoju primenu, kao što i voda pronalazi put. Uspešno primenjena tehnika izaziva osećaj zadovoljstva. Posle svakog uspešnog treninga motivacija za povećanjem snage, brzine i fleksibilnosti raste. Duh počinje da preuzima kontrolu nad telom tako da se ne reaguje na primljene jake udarce tokom sparinga niti se odustaje zbog fizičke iscrpljenosti tokom treninga. Učenik koji nosi plavi pojas svestan je puta koji je izabrao i energičnim koracima kreće napred.

Kiiro obi – Žuti pojas
Žuta boja je boja svetlosti, sunca i vatre. To je boja onih kojima svitanje novog dana u duhovnom smislu znaći sticanje novih saznanja i veština. Žuti pojas je dokaz da njegov nosilac poseduje instinsku energiju koja će mu omogućiti da savlada veštinu Karate-a. U periodu nošenja žutog pojasa učenici se koncentrišu na Tanden – tačku na donjem stomaku kao na izvor unutrašnje energije. Treninzi su usmereni na buđenje te energije i sposobnost da se ona iskoristi u povećanju snage i brzine pri izvođenju tehnike. Na ovom stepenu napretka psihološki aspekti treninga izbijaju u prvi plan. Naročita pažnja se posvećuje koordinaciji uma i tela. Posle belog, narandžastog i plavog pojasa, žuti pojas je poslednji kojim se označava niže učeničko zvanje.

Midori obi – Zeleni pojas
Zelena boja je boja biljaka. Biljke su u stanju da iskoriste svetlost za svoj rast i davanje plodova. Učenik koji nosi zeleni pojas je u stanju da na treninzima koristeći stečena znanja donosi nova rešenja. U stvari on počinje sve iz početka jer sada sve gleda drugim očima. Stvari mu postaju jasnije i on pristupa Karate-u ozbiljnije. Fizički i mentalni napredak omogućava mu da trenira sa starijim pojesevima koji su superiorniji u znanju i iskustvu. Tehnike izvodi sigurnije što dovodi do povećanja vere u samog sebe. Njegova snaga i veština dostižu stepen kada mogu ispoljiti destrukciju i naštetiti drugima. Iz tog razloga zadatak učenika je da uz pomoć Učitelja u srcu razvije osećanje čovekoljublja i saosećanja. Zeleni pojas je prekretnica u učenju. On je prelaz od početnika prema istinskom sledbeniku Karate veštine.

Cha obi – Braon pojas
Braon boja je boja zemlje. Simbol je nepromenjivosti i sigurnosti. Kao što zemlja rađa plodove tako se kod nosioca braon pojasa rađa plodan duh i nepokolebljiva misao. U periodu nošenja braon pojasa tehnika doživljava zrelost što učenika puni samopouzdanjem. Sve više se oslanjajući na sopstveno iskustvo izgrađuje vlastiti pristup tehnikama i pronalazi borbene kombinacije koje odgovaraju njegovoj ličnosti. Sposoban je da u sparingu uoči protivnikove jače i slabije strane što mu daje nadmoć nad mlađim učenicima. Nosioci braon pojasa su korak od majstorskog zvanja što ih obavezuje da u svakom trenutku iskažu napredak koji se dogodio u njihovoj ličnosti. Od njih se očekuje spremnost da pomognu u radu sa mlađim učenicima.





Izvori :

Nenad Simić
MASUTATSU OYAMA čovek podviga, Beograd, 2009.

Dragan Janjić & Vladislav Gigov
UVOD U KARATE, Beograd, 1984.

Dragan Janjić & Vladislav Gigov
KARATE – program polaganja za zvanja, Beograd, 1984.



1 коментар: