TSUTOMU OHSHIMA:
Sensei
"tvrde" škole, a zagovornik "meke" filozofije
Istorija šoto-karatea: od
Funakošija do Nakajame. Rascep među Funakošijevim učenicima obelodanjuje svetu
njegov učenik Cutomu Ošima, koji je i najzaslužniji za širenje istine o
učitelju Gičinu i njegovom nasledniku Egamiju na Zapadu, Cutomu Ošima-osnivač
prve karate asocijacije u SAD, skromni prorok američkog šoto-kan karatea.
_________________
Zvonimir BARETIĆ
Istorija Šoto karatea za većinu "upućenih" do skora nije
predstavljala neku veliku zagonetku.Obično bi počinjala sa njegovim osnivačem
Gičin Funakošijem, a završavala sa Masatoši Nakajamom i dugačkom listom
njegovih saradnika i istomišljenika – Nišijamom, Kanazavom, Okazakijem,
Oišijem, Abeom itd. Tom idiličnom i nepomućenom prikazu razvoja Funakošijevog
karatea najvećim delom je doprinela aktivnost vrlo jake "Japanske karate
asocijacije" (JKA) na čijem čelu se nalazio izuzetno sposoban sensei
Masatoši Nakajama. Zahvaljujući njegovom više zapadnjačkom nego tradicionalnom
japanskom gledanju na karate veštinu tj. usmeravanjem njenog razvoja u pravcu
međunarodno priznatog sporta, Šoto karatea u formi koju je zagovarala JKA u
relativno kratkom vremenu je stekao veliku popularnost u Japanu i svetu. Sa
porastom slave i uspostavom brojnih filijala i organizacija u drugim zemljama
širile su se i "istine" o istoriji tog stila pri čemu je razvoj
događaja u samom Japanu posle Funakošijeve smrti, a i znatno pre toga, obično
prečutkivan jer nije išao na ruku čelnim ljudima te organizacije koja se
nametnula svetu kao pravovaljani zagovornik Funakošijevog karatea.
Sredinom sedamdesetih godina, međutim, širokoj svetkoj javnosti stvari
počinju da se razotkrivaju u novom svetlu. Dugo skrivani "prljavi
veš", odnosno rascep među Funakošijevim učenicima u periodu posle njegove
smrti proistekao iz njihovih dijametralno suprotnih pristupa karateu, biva
iznesen na svetlost dana zahvaljujući angažovanju Cutomu Ošime, jednog od
direktnih Funakošijevih učenika mlađe generacije trajno nastanjenom u SAD, te
skupine Funakošijevih učenika u Japanu okupljenih oko učitelja Egamija i
Hironišija. U razmaku od četiri godine, zahvaljujući nastojanjima tih ljudi,
Zapad dobija priliku – 1973. godine izlazi knjiga G. Funakošija Karate-do kjohan, Učiteljev tekst koji
je na engleski preveo C. Ošima; 1975. godine pojavljuje se Funakošijeva
autobiografija Karate-do moj životni put
sa predgovorom G.Hironišija; 1976. godine se pojavljuje Egamijevo delo Karat-do, više od tehnike sa predgovorom
C. Ošime – da sazna šta je o svom karateu mislio Funakoši. Time se ujedno
eliminisala mogućnost proizvoljnog tumačenja njegovih pogleda od strane
glasnogovornika JKA i drugih kojima je savršeno odgovarala dotadašnja jezička
barijera. Putem tih knjiga ljudi su došli u priliku da saznaju da je legalni
Funakošijev naslednik Šigeru Egami, a ne Nakajama, da se organizacija koja kroz
svoju teoriju i praksu neguje uspomenu na učitelja Funakošija zove "Nipon
Karate-do Šoto-kai" (Šoto-kai), a ne JKA.
Neosporna je činjenica da je Nakajama bio jedan od onih ljudi koji je
učio karate pod Funakošijem u prvim danima njegovog delovanja u Tokiju; takođe
je činjenica da se slava Funakošijevog imena i dodžoa pronela svetom najviše
zahvaljujući trudu Nakajame i njegovih saradnika, ali treba istaći da je jedna
stvar koristiti učiteljev autoritet kao zaleđinu za proturanje vlastitih
pogleda na karate veštinu, a nešto sasvim drugo vežbati u skladu sa njegovim
željama i načelima.
Čitalac pelcovan od boljke emotivnog vezivanja za ovaj ili onaj stil i
ovu ili onu federaciju i savez, kojem je jedino stalo do što objektivnijeg
sagledavanja istorije Šoto karatea i odnosa Funakošija i njegovih učenika, može
samo da se raduje - ma koliko mu se u prvom trenutku ovaj pristup činio mučnim
jer njime Nakajamina zvezda u znatnoj meri gubi od svog sjaja - što je iz senke
istorijskih zbivanja izronila i grupa ljudi koja po svojim težnjama,
postignućima i doprinosu svetskom karateu zaslužuje svaku pažnju.
U nekoliko ranijih napisa je bilo reči o Funakošiju i malo poznatom
pravcu Šoto karatea čiji je idejni vođa bio Šigeru Egami. Jedan od
najzaslužnijih za širenje istine o ovoj dvojici karate ućitelja na Zapadu je
Cutomu Ošima. Njega je motivisala na tu aktivnost činjenica da je predstavljao
jednog od najtalentovanijih Funakošijevih učenika u posleratnom periodu. Šest
godina je vežbao pod nadzorom starog učitelja i njegovih pomočnika, Egamija i
Hironišija. O njegovoj vrednosti dovoljno govori podatak da je bio kapiten
karate kluba tokijskog univerziteta Vaseda gde je i diplomirao 1953. godine. Tri
godine kasnije odlazi u SAD gde je osnovao prvo karate udruženje u toj zemlji -
"Karate udruženje Južne Kalifornije". Zaslužan je i za osnivanje
prvog kluba pri nekom od američkih univerziteta (Kalifornijski institut za tehnologiju
u Pasadeni, 1957.ogodine) da bi 1964. godine pri tom istom koledžu karate bio
uvršten i u nastavni program za fizičko vaspitanje, a Ošima naimenovan za člana
odseka za fizičko vaspitanje.
Zanimljivo je pomenuti da je on bio taj koji je u Tokijo odveo
Murakamija na jedno od Egamijevih predavanja. Osim zajedničkog pristupa karateu
koji se nadovezivao na Funakošijevo i Egamijevo učenje, bilo im je zajedničko i
to što su obojica bili pioniri Šoto-kan karatea - Ošima u Americi (1956), a
Murakami u Evropi (1957).
Prethodno pomenute činjenice su dovoljno jak povod za upoznavanje sa tim
čovekom i to posredstvom jednog intervjua koji, iako objavljen pre više od
dvadeset godina, zaslužuje da bude ponovljen kao inspiracija i orjentir za sve
postojeće i potencijalne vežbače bilo koje ratničke veštine zbog Ošiminog
odnosa prema karateu, učiteljima i učenicima, te novcu i životu u širem smislu.
Veliki učitelj karatea Cutomu Ošima predstavlja oličenje skromnosti i
duhovnog savršenstva, ali je i pored toga čovek od krvi i mesa koji ponekad zna
i da pogreši. Tako je po dolasku u SAD, kad je video da beskrupulozni šarlatani
uvlače njegov voljeni karate u mutne vode "biznisa", naivno izjavio
da će ti ljudi da nestanu pred naletom pravih i valjanih učitelja ratničkih
veština. Dakle, težio je da usadi svoj idealizam u Amerikance naklonjene
takmičenju i verovao pri tome da će biti u stanju da razlikuju istinske
učitelje od šarlatana. Međutim, šarlatani još uveliko deluju, pa je Ošima
uložio dodatne napore u cilju širenja skromnosti i vrline.
Kada bi karateke starog kova bile u situaciji da biraju onog ko
predstavlja najbolje oličenje ortodoksnog učitelja, Ošimino ime bi se verovatno
našlo na samom vrhu te liste. Čak i slučaju kada bi svi mislili drugačije,
njegovi učenici bi istrajali u ubeđenju da je upravo on čovek takvog kova.
Drugim rečima, u njihovim očima je postao legenda već za života.
Bio je suviše naivan kada je pomislio da će dobro da nadvlada zlo i da
se suprotstavi jeftinom šamanizmu koji nagriza njegovu voljenu veštinu. Onako
savršenog karaktera, on svu krivicu svaljuje na sebe. Dosledan u svojoj
filozofiji i skromnosti, Ošima kaže da je njegov prvi i prebrzo izveden
zaključak bio neispravan uglavnom zato što nije uložio dovoljno truda da
suzbije te negativnosti. To je njegov život - jedna beskrajna borba u težnji ka
savršenstvu. Trebaće više vremena nego što je mislio, ali još uvek veruje da će
uz pomoć odgovarajućih primera Amerikanci postati sposobni da prepoznaju lukave
šarlatane kojima su na umu samo sebični novčani interesi.
Ošima nije dišao u SAD da podučava Amerikance karateu nego da studira na
jednom od univerziteta. Njegov uspon do jednog od legendarnih vođa jedne od
najvećih Šoto-kan organizacija u svetu predstavlja čistu slučajnost.
Studirajući zajedno sa Ošimom ekonomiju neki od njegovih zemljaka
studenata su saznali za njegovu slavu u Japanu, pa su ga nagovorili da ih
podučava karateu. On je pristao i to je bio početak skromnog proroka američkog
Šoto-kan karatea. Broj učenika koji je vežbao pod nadzorom senseia Ošime, a
koji je to postao protiv svoje volje, uvećavao se iz dana u dan. Za razliku od
samog početka kad su jezgro grupe sačinjavali samo Japanci, sada su u klub
počeli da pristižu i revnosno nastrojeni Amerikanci. Sa njihovim dolaskom Ošima
je postao svestan činjenice da snažne tehnike kojima se koristio u Japanu, gde
je bio viši i snažniji od većine svojih zemljaka, ne funkcioniše na očekivani
način pri kontaktu sa daleko krupnijim i snažnijim Amerikancima. Kad sam stigao
ovamo, priseća se, bio sam sitan momak i kad god bih primenio ručnu blokadu
otkrio bih da ne mogu da upotrebim svoju snagu. Shvatio sam da moram da krenem
tragom mojih učitelja. Upravo onako kao što su mi i govorili, moje pravo
vežbanje je počelo tek sa dolaskom u SAD. Na jedan slikovit način, Ošima je
obrazložio svoje otkriće: Ako ste kršan delija i ako izudarate neku decu niko
neće reći da ste majstor karatea, ali ako se suočite sa jednim dvometrašem
teškim stotinjak kila onda...
Ošima kaže da je osetio potrebu da Amerikancima predstavi karate na
način na koji bi to poželeli njegovi učitelji. Kad sam stigao ovamo nisam bio
dovoljno dobar, rekao je to i prislonio dlanove na grudi. Moje vežbanje je u
stvari počelo dolaskom u SAD, ali treba da znate da sam sve vreme bio u
kontaktu sa mojim učiteljima.
Kontakt sa manje vaštim, ali krupnim i snažnim Amerikancima prisililo je
Ošimu da uroni dublje u karate i da ponovo preispita svoj celokupni dotadašnji
trening. 1960. godine se vratio u Japan radi konsultacija sa svojim učiteljima.
Tokom tog boravka porodica njegovog učitelja Gičin Funakošija ga je zamolila da
prevede jednu od Funakošijevih knjiga na engleski jezik. Taj predlog je
predstavljao veliku čast za Ošimu i on ga je prihvatio sa velikom radošću.
Pomislio je da će na taj način autentično učenje njegovog senseia postati
dostupno žustrim Amerikancima. Prilikom te posete je takođe postao svestan
sveobuhvatne jednostavnosti karatea, ali i svih onih teškoća koje su
proisticale iz odgovornosti njegove misije. Prisećajući se svog ranijeg
vežbanja, shvatio je da su se konačno raspršile mnoge od njegovih prijašnjih
sumnji. Vežbao sam pod nadzorom učitelja koji su mi stalno nametali neke
zahteve koje u to vreme ni na koji način nisam mogao da shvatim i ispunim.
Trebalo je da protekne izvesno vreme pre nego što sam, konačno uvideo da je u
pozadini svega toga stajalo samo jedno - zahtev da savladam samog sebe.
Kao i većina karate početnika, Ošima nije mogao da olakša položaj time
što bi lakonski zaključio da su neki od podviga njegovih učitelja samo neka
vrsta mađioničarskih trikova.
Mislio sam da su čudni, da ne kažem ludi, priseća se. Međutim,znao sam,
u skladu sa tradicionalnim verovanjem, da je to stvarni domet ratničkih
veština.
Ono što je provociralo Ošimin skeptičan duh bio je način na koji su
njegovi učitelji izvodili čudesne podvige snage bez nekog vidnijeg napora. Na
primer, fokusiranje snage udarca kroz više od dvanaest jastuka ili blokiranje
najsnažnijih udaraca sa blagim i relaksiranim kretnjama ruku umesto sa
blokovima propračenih mišičnom kontrakcijom. Ali to su bile samo čisto fizičke
tehnike. Daleko važniji elementi te veštine ležali su skriveni ispod površine.
On je želeo tu tajnu i izgarao je u nastojanju da je se domogne. Još u vrlo
ranom periodu Ošima je osećao da mu nešto nedostaje, a intuicija mu je govorila
da bi to nešto mogao da pronađe upravo u ratničkim veštinama.
Tekst preuzet iz
časopisa:
KARATE RING
JUGOSLOVENSKI ČASOPIS
ZA
BORILAČKE SPORTOVE
novembar 1990., br.
41, strana 34-35
Slike preuzete sa
internet adresa:
Нема коментара:
Постави коментар