Za razliku od
religija srca u koje spadaju hrišćanstvo, judaizam, islam i hinduizam čiji Put
vodi kroz srce koje je puno ljubavi prema Božestvu, budizam, đainizam i taoizam spadaju u religije uma. One uče da put
doseže do istine kada se ostane bez misli, kada se ne razmišlja, to jest kada
se odbaci um i dođe do čiste svesnosti što se naziva prosvetljenjem. Sredstvo
kojim se služe da bi dosegli cilj je meditacija. Ne shvatajući filozofiju
Dalekog Istoka, Zapad je indijsku reč Dhyana čije je značenje stanje svesti bez
ikakvih misli, preveo kao meditacija. Međutim reč meditacija ima koren u Grčkoj
reči medonai što znači razmišljati i tako predstavlja njenu suprotnost. Bez
obzira na tu činjenicu opšte je prihvaćena.
Meditacija je više od dve hiljade godina stara vežba
introspekcije. Osnivač
budizma Sidarta
Gotama (563-483 g.p.n.e.), prvi se
prema sopstvenim mislima postavio kao posmatrač ne dozvolivši da se poistoveti
sa njima. Postao je svestan svoga uma i prekinuo uticaj koji je ovaj imao na
njega. Tako je posle napornih i dugih meditacija uspeo da dostigne stanje ne –
uma i prvi postigne prosvetljenje. U konceptu budizma kao religije Buda nije
bog već čovek koji je u
potpunosti ostvario svoje potencijale i sagledao svet u stvarnosti. Čan
budizam, kao jednu od škola budizma, osnovao je indijski monah plemićkog
porekla Bodidarma. Učenje je zasnovao
na spontanom unutrašnjem doživljaju stvarnosti koje vodi ka izvornoj mudrosti
čoveka. Prepreka tome su nametnuti uobičajeni modeli mišljenja i shvatanja koji
stvaraju intelektualnu blokadu. Osećanja i čulni osećaji se ne isključuju,
svest nije ispražnjena od sadržaja i ideja, već se um pušta da spontano sledi
svoju prirodu.
Kineski Chan budizam prenet je u Japan krajem XII veka gde je nazvan Zen budizam. Osim budističkih
redovnika meditacija je prihvaćena i u drugim oblastima delovanja: aranžiranju
cveća, čajnoj ceremoniji, slikarstvu i kaligrafiji... tamo gde se izvršavanje
izabrane aktivnosti obavlja bez uplitanja svesne misli ili emocija. Zen budizam
nije imao uticaja na seljake i druge niže staleže, ali je odigrao značajnu
ulogu na stvaranju Bušida – kodeksa ponašanja ratničkog staleža. Rešavao je
njihov najvažniji problem: strah od smrti - strepnju za životom. Postojanje tog
problema u velikoj meri ugrožavalo je pozitivan ishod borbe. Samo oslobođen
ratnik od pomisli na smrt i straha za svoj život je mogao iskoristiti sve svoje
ratničke potencijale. Zen ih je dovodio do takvog stanja duha da nikakvi
uticaji sa strane niti sopstveni ego nije mogao da ih skrene sa puta ka ostvarenju
cilja. Zen i bušido su imali neposredni uticaj na duhovni i moralni život
ratnika stvarajući norme ponašanja. Važan je bio i njihov posredni uticaj na
tehnike i ponašanje tokom same borbe.
Borilačke
veštine, iz kojih su nastali borilački sportovi, za cilj imaju promenu ličnosti
u pozitivnom smeru smatrajući samu veštinu kao sredstvo da se to postigne. U
tom smislu razvijane su metode vežbanja kako tela tako i duha. Praksa mentalnog
treninga se delimično zadržala u
pojedinim školama borenja do današnjih dana. To su uglavnom škole koje u nazivu
imaju pridodat termin Do kao Judo, Karate Do, Kendo ili Aikido. Do znači put,
ali ovde se upotrebljava kao Put u filozofskom smislu. Svrha Puta nije stići do
određenog cilja-kraja, već je svrha samo putovanje koje nas uz posvećenost i
istrajnost menja u duhovnom smislu.
Sa dolaskom borilačkih sportova i veština sa Dalekog istoka na
Zapad stigla je i praksa meditacije. U početku su je gotovo svi praktikovali imitirajući
japanske učitelje. Mnogima suštinski nije bilo jasno šta uopšte rade pa je svedena
na kratku koncentraciju pažnje pre i posle treninga. Zahtev da za kratko vreme
u sportu naprave što boljeg sportistu, nije trenerima ostavljao mesta za metod
koji je pripadao sistemu vežbanja borilačkih veština u kome je od učenika do
majstora trebalo da protekne najmanje deset godina. Ubrzo su stigle i optužbe
za propagiranje “tuđe” religije i pripadnost sektama. Ne shvatajući suštinu, na
meditaciju se gledalo kao na deo tradicije koja nije bliska Zapadu. Došlo se do
zaključka da u ranoj fazi vežbanja mentalni trening usporava početni
napredak u tehničkom i fizičkom smislu. Moderan, zapadni koncept treninga
pokazao je bolje rezultate u kraćem roku. Međutim, vremenom se došlo do
zaključka da kod sportista jednake utreniranosti i tehničkih sposobnosti bolje
rezultate postižu oni koji su mentalno spremniji za izazove takmičenja. U borbi
za prestiž u svetskom okviru u oblasti sporta zemlje Istočnog bloka, Rusija i
Bugarska, prve su postigle značajne rezultate u radu sa sportistima na planu
mentalnih priprema. U bugarskoj je obavljeno istraživanje na tri grupe dizača tegova
istog kondicionog statusa. Prva grupa je radila 70% fizičkih vežbi, a 30%
mentalne pripreme i vizualizacije. Druga grupa je u oba segmenta bila
podjednako angažovana, dok je treća grupa radila 70% u korist mentalnog
treninga. Rezultati su iznenadili sportske stručnjake. Najbolje rezultate u
progresiji snage imala je grupa koja je najviše vremena provodila u mentalnom
treningu. Istraživanja su se nastavila što je dovelo do razvoja sportske psihologije
u pripremama sportista. Sa novim saznanjima Zapad prihvata koncept da su um i telo
jedno, ali da zahtevaju zasebne pripreme.
Kyokushin
je sport koji, oslanjajući se na samurajsku tradiciju i sistem vrednosti,
poklanja pažnju razvoju i duha i tela. Dokaz za to je da trening počinje i
završava se sa meditacijom. Zadatak meditacije na početku treninga je da
relaksiramo telo i da se oslobodimo misli o dešavanjima koja su nam se dogodila
tokom dana ili koja tek treba da se dogode nakon treninga. Telo se opušta, a um
"prazni" kako bi tokom treninga u potpunosti
psihofizički bili posvećeni samo karateu. Zadatak meditacije na kraju treninga
je da um podvuče crtu onome što je naučeno-savladano i da utvrdi na čemu moramo
još više da se trudimo. Kontrolisanim disanjem usporava se rad srca i iz
napornog treninga telo prelazi u stanje mirovanja. Smirenog duha i tela spremni
smo za povratak u svet izvan sale.
Meditacija
se obavlja u tradicionalnom japanskom sedu na petama seiza. Komanda za početak
meditacije jeste "Mokuso!"
-
kolena su razmaknuta
-
zadnjica oslonjena na pete
-
stopala gornjom povšinom oslonjena na pod
-
pesnice čelom oslonjene na gornji deo butina
-
laktovi u ravni sa leđima
-
leđa prava, ali ne vojnički "kruta"
-
ramena opuštena
-
glava u prirodnom produžetku kičme
-
brada je malo uvučena
-
oči zatvorene, pogled iza kapaka usmeren prema napred
-
zamišljamo da temenom podupiremo plafon čime izdužujemo kičmu
-
disanje je usporeno i duboko
Težina
tela je ravnomerno raspoređena na oba kolena i stopala koje pritiska zadnjica.
Zamišljena linija koja spaja tačke oslonca čini trougao. Pravilno držanje tela
obezbeđuje da unutrašnji organi budu pavilno raspoređeni i da ni jedan ne trpi pritisak.
Komanda
za završetak meditacije jeste "Mokuso
yame!".
Početnici prave sledeće
greške: prilikom udaha podižu ramena, ne zatvore oči već gledaju oko sebe, glavu
drže suviše nazad ili nagnutu napred, grče i podižu ramena, telo naginju napred
ili nazad, više težine prebace na jedan bok. Greške treba prepoznati i truditi
se svakog sledećeg puta da se poprave. Ne sme se dozvoliti opsednutost sa njima
jer se onda gubi smisao izvođenja. Potrebno je vreme i praksa da bi se usvojilo
pravilno držanje tela i izborilo
sa bolom u kolenima i gležnjevima koji se javlja kod svih početnika.
Naročitu pažnju treba
obratiti na disanje. Udisaj se vrši kroz nos, a izdisaj kroz usta. Na početku
meditacije treba napraviti nekoliko dubokih udisaja i izdisaja u pojedinačnom
trajanju dok se polako ne izbroji do 5. Prilikom udisaja stomak se
"pomera" prema napred i stvara se osećaj da nam se pluća šire
vazduhom koji stiže do dijafragme. Prilikom izdisaja stomak se
"uvlači" kontrakcijom trbušnih mišića pri čemu imamo osećaj da
dijafragma potiskuje vazduh iz pluća napolje. Ovakav način disanja, disanje
stomakom, omogućava da se izbaci ustajali vazduh iz donjeg dela pluća i unese
novi čime se telo u punoj meri snadbeva kiseonikom. Istovremeno, kontrakcijom
trbušnih mišića i dijafragme blago masiramo unutrašnje organe stomaka.
Disanjem, nad kojim imamo
kontrolu, utičemo na rad srca čiji je rad van naše svesne kontrole. Smireno
duboko disanje dovodi do usporenog i ravnomernog rada srca. Telo, zamislite
motor auta koji savršeno mirno "prede", svojim stanjem utiče na
stanje duha. Smirenost tela u kome naša duša obitava pomaže da se naše
unutarnje biće umiri i da prestane da se bavi spoljnim svetom, već da se
posveti samom sebi.
Kada niste u dojo-u važan
je izbor mesta za meditaciju. Onome ko je savladao tehniku meditacije i stekao iskustvo
i javno mesto sa puno naroda i bukom može biti pogodno za meditaciju.
Početnicima je preporučljivo da pažljivo biraju gde će izvoditi meditaciju kako
bi obezbedili da ih niko i ništa ne uznemirava. Bilo bi dobro da to mesto
koriste svakodnevno. Treba da bude čisto, bez prašine, prozračno (ali ne na
promaji), osvetljeno prirodnim svetlom (ali ne prejakim), niti previše toplo,
niti previše hladno. To ne mora da je zatvorena prostorija već može biti i
mesto u prirodi (park, šuma, reka, jezero,...) gde će biti ne ometani od ljudi
i životinja. Pogodno vreme za meditaciju u naseljenom mestu je zora jer se tako
izbegnu zvuci koji se jave kada se grad probudi. Veče je takođe pogodno vreme,
naročito na nekom mirnom mestu u prirodi. Treba biti istrajan i svaki dan
meditirati. Sa pet do petnaest minuta postiže se napredak koji motiviše da se
produži vreme meditacije. Za duže meditacije može se koristiti mala klupica ili
specijalno jastuče zafu čime se u položaju seiza smanjuje pritisak na kolena,
kao i na donji deo leđa. Neki smatraju da je turski sed (anza) ugodniji i da
zato odvlači manje pažnje. Bilo koji način sedenja da izaberete, i mimo ova
dva, ne sme se koristiti nikakav naslon za leđa. Položaj treba da bude
polu-ugodan kako se ne bi preterano opustili i zaspali.
Kada se zauzme pravilan položaj zadatak je očistiti um od misli,
emocija i osećanja. Tehnika koja se koristi je usmerenost pažnje na dah ili
brojanje daha. Neminovno je da će doći do ometanja kako spolja, tako i iznutra.
Pojaviće se grčevi i bolovi u
mišićima, možda i svrab u nekom predelu tela. Pojaviće se osećaj neugodnosti
položaja koji zauzimate. Pojaviće se misli, slike i sa njima emocije. Svim
senzacijama, spoljnim i unutrašnjim, ne treba se suprotstavljati kako se ne bi
vezivali za njih i dali im energiju za opstanak. Sve primećujete, svaki fizički
osećaj na koji ne reagujete, svaku misao koju puštate da ode. Jednostavno,
čistog i jasnog uma postavljate se u ulogu posmatrača.
Kada meditirate ako sebi govorite : “Neću da mislim! Prestani da misliš!” vi
ustvari aktivirate svoj um, pomažete mu da bude aktivan, dajete mu energiju za
delanje. Rešenje je da se um pusti da čini šta god, a vi se postavite u ulogu
posmatrača. Postavite se kao da vaš um ne pripada vama, budite samo
nezainteresovani svedok. To šta se sa njime dešava ne sme da bude vaša briga.
Učitelj Tao-a je to ovako opisao: “Savršen čovek svoj um koristi kao ogledalo.
Ono nedokučuje ništa, ono ne odbija ništa, ono prima, ali ne zadržava.”
Meditacija vremenom dovodi do promene svesti, a sa njom i do
promene pogleda na stvarnost u kojoj živimo. Koncentracija se podiže na stepen
fokusirane svesnosti koja dopušta i najmanjim pojavama percepcije ili intuicije
da budu primećeni, bez da budu zamagljeni prethodnim iskustvima ili obojeni
emocijama. Na najvećem nivou napretka između posmatrača i onoga šta se posmatra
gubi se razlika. Preneseno na polje borenja dostiže se stanje uma koje dopušta
telu da primeni pokrete koje su mišići memorisali tokom treninga kao momentalnu
automatsku reakciju na određenu senzaciju.
Samuraj koji je išao u borbu znao je da će život izgubiti ili on
ili protivnik ili oboje. Intenzitet stresa današnjih boraca, sportista
takmičara u borilačkim sportovima, nije ni približan. U okviru ne kontaktnih i
light kontakt borilačkih sportova moguća opasnost od povreda je minimalna.
Sportisti mogu izgubiti bodove ili celu borbu ali može im biti povređen samo
ego. Čak i u full kontakt sistemu takmičenja gde su moguće povrede sportisti su
oslobođeni straha od zbilja teških povreda. Ipak kod sportista dolazi do pojave
mentalnih barijera koje ograničavaju njihov napredak. Na takmičenjima
doživljavaju šok izazvan stresnom na situaciju na koju nije stvorena navika.
Sprečeni su da adekvatno odreaguju i u presudnom trenutku se najčešće “zalede”.
Sportista koji je meditaciju koristio kao metod pripreme za
takmičenje u stresnoj situaciji borbe čistog je uma koji ne ometaju misli i
emocije. Kao u meditaciji tako i u borbi postiže jasnoću koju daje svesnost. Ne
razmišlja o onom što bi trebao da uradi, ne pokušava da pogodi šta će protivnik
da uradi. Njegova svest zapaža sve detalje, oko sebe i u sebi, ali se ni za jedan
od tih detalja ne vezuje tako da trema i strah ne prave štetu, a ishitrenost
prerane reakcije se isključuje. U takvom stanju lako prepoznaje protivnikovu
tehniku napada pre nego što se u potpunosti razvije na šta njegovo telo bez
trunke oklevanja odgovori uvežbanim pokretom.
Pored Zen meditacije koju su borilačke veštine Japana prihvatile
kao metod treninga postoje i drugi oblici meditacije. Svima njima je isti cilj:
smiriti i pročistiti stalno zauzeti um, proširiti svesnost i osloboditi se
stresa i anksioznosti. Najpoznatije i široko prihvaćene su transcendentalna,
vipasana, taoistička i budistička meditacija. Neke od njih zahtevaju potpunu
nepomičnost dok se druge odvijaju kroz pokrete.
Transcendentalna
meditacija pojavila se na Zapadu šezdesetih godina prošlog veka. Njen idejni
tvorac je Mahariši Maheš Jogi. Danas je jedna od najpopularnijih oblika
meditacije. Praktikuje se sedeći zatvorenih očiju ponavljajući mantru koju vas
je instruktor naučio. Mantra je zvuk koji pomaže da se dođe do meditativnog
stanja.
Tvorac Vipasana
meditacij bio je Buda. Značenje reči vipassana je jasnoća viđenja. Ova vrsta
meditacije u sebi obuhvata kontemplaciju, introspekciju, opservaciju osećanja i
proživljenih iskustava kao i analitičku meditaciju. Leči telo i duh tako što ih
oslobađa od toksina i nečistoća. Da bi se postigli dobri rezultati neophodan je
rad sa kompetentnim instruktorom.
Taoistička
meditacija poboljšava pažnju i svesnost. Njene tehnike su praktične i manje
apstraktne od onih koje zahtevaju duboku kontemplaciju. Cilj je stvaranje,
transformisanje i cirkulisanje energije kojom se pospešuje zdravlje i
dugovečnost.
Budistička
meditacija je nastala tako što je Buda hteo da oslobodi svoj um sebičnosti i
želje za materijalnim stvarima kako bi postao srećnija i bolja osoba. Disciplina
u ovoj meditaciji je veoma izražena i mora se uvrstiti u svakodnevne navike. Teži
da dovede um, telo i duh u prirodni balans. Reguliše stres, anksioznost, loše
raspoloženje i poboljšava koncentraciju.
Podela meditacija
prema usmerenju pažnje:
Na
intelekt – Pažnja je usmerena na nešto što podstiče
razmišljanje kao što je na primer zen koan. Za postizanje stanja ne-uma, stanja
koje je iznad intelekta i apstraktnog razmišljanja (satori) koristi se
mišljenje. Mišljenje ovde služi ukidanju mišljenja, što je isto kao kada bismo
vatrom gasili vatru. Osoba postiže stanje svesnosti u kojem posmatra tok misli
u svesnom umu bez da ih razlikuje po vrednosti, važnosti ili ispravnosti.
Na
osećaje – Pažnja je usmerena na neki simbol za koga
su vezane emocije. Ovi simboli su najčešće vezani uz religiju. Za hrišćane to
je krst, a za pripadnike neke istočnjačke religije mandala (kružni lik) ili
mantra (sveta reč ili pesma). Ako pažnja odluta praktikant je vraća na simbol.
Ova vrsta meditacije najčešće se povezuje sa stanjem blaženstva i savršene sreće
(samadhi).
Na telo –
Pažnja je usmerena na neki autonomni proces. To može biti disanje, puls ili
neki položaj tela. Primer ovakve meditacije je Hatha joga. Ovaj tip meditacije
može dovesti do izmenjenog stanja svesti i veće samokontrole u autonomnim
procesima.
Na aktivnost –
Pažnja je usmerena na neki obrazac izvođenja pokreta. Primer je Tai Chi u kome
osoba svesno i namerno izvodi neki pokret. Pokret se izvodi vrlo sporo tako da se
povećava svesnost o njemu. Pokreti imaju slikovita imena: Medved grli drvo,
Nategnite luk da biste pogodili lešinara, Divlja guska širi svoja krila, Namotavanje
svile na vreteno, Ždral razmahuje krilima. Savladati se mogu isključivo
imitacijom.
Karakteristika vremena u kome danas živimo je otuđenost čoveka
koji ima sve manje ličnih kontakata, a sve veću dostupnost virtualnoj
komunikaciji i ogromnoj količini informacija na globalnom nivou. Svaka informacija pokreće misli, što može da
se uporedi sa kamenčićem koji bačen u mirnu vodu napravi krugove. Više
informacija u glavi napravi haos koji puna šaka bačenih kamenčića napravi na
mirnoj površini vode.
Pošto sve meditacije
imaju isti cilj najbolje je, bili vi u sportu ili ne, da izaberete onu koja
najviše odgovara vašoj ličnosti. Koju god da izaberete nećete pogrešiti.
Kontrola nad vašim mislima vremenom će uspostaviti kontrolu nad vašim životom. Raspoloženje
će vam se popraviti, ima ćete bolje međuljudske odnose, poboljšaće vam se kvalitet života. Jedino o čemu
treba da vodite računa jeste da izaberete dobrog instruktora
Za ne upućene važno
je da znaju da meditacija ne predstavlja nikakvu opasnost po zdravlje. Naprotiv:
- smanjuje broj
otkucaja srca i snižava krvni pritisak
- poboljšava razmenu
kiseonika u plućima
- opušta i dovodi u
sklad delove tela
- umanjuje hronične
bolove
- leči nesanicu
- opušta trbušne
mišiće
- jača endokrini i nervni
sistem
- pospešuje
razgradnju mokraćne kiseline
- usporava starenje
- smanjuje
anksioznost i stres
- oslobađa depresije
i povećava osećaj zadovoljstva
- izgrađuje lične
osobine i proširuje mentalni potencijal
- poboljšava
sposobnost učenja, opažanja i pamćenja
- povećava
inteligenciju, kreativnost i koncentraciju
- razvija ličnost i
pomaže da se rešimo loših navika
- jača samopouzdanje
Literatura:
Velimir Velja Matijević: Zen
Velimir Velja Matijević: Bodidarma
Kako da meditirate?
Kratko uputstvo Zen meditacije.
Meditacija i vještina borbe
Vrste meditacije
Meditacija – drevni lijek
za bolesti modernog doba
Preuzeto iz knjige:
Duboka meditacija
Kristina Babić: Sve o
meditaciji kroz pitanja i odgovore
Vrste meditacije
Swami Urgaya i Kristina
Babić:
Meditacija – drevni lijek za bolesti modernog doba
Vrste meditacije
Iz knjige: S onu stranu
zrcala, autori Dubravka Miljković i Majda Rijavec
Basic Meditation Practice
Медитация в киокушин карате
Elizabeth Scott, M.S.:
Reduce Stress Quickly With Karate Breathing Meditation
David
@ JJ:
The Role of Meditation in
Martial Arts
Slika preuzeta sa adrese:
Нема коментара:
Постави коментар