Univerzitet u Beogradu
Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja
Centar za permanentno usavršavanje kadrova u oblasti fizičkog vaspitanja i sporta
Kurs za sticanje zvanja "Operativni trener"
seminarski rad iz predmeta
TEORIJA I PRAKSA SPORTSKE GRANE
KYOKUSHINKAI TEHNIKA
JODAN UKE
Mentor : Autor :
Prof. Dr. Srečko Jovanović Velimir Matijević br. dosijea 6 II / 2012
Jodan uke
je visoki uzdižući blok podlakticom koji spada u osnovne blokove. Koristi se
za odbranu od udaraca u glavu, vrat i ramena. Efikasan je isključivo kod
odbrane od napada koji se izvode direktno prema napred ili putanjom odozgo
prema dole. Osim od napada rukom ili nogom primenu nalazi i u odbrani od motke,
noža i slično. Izvodi se u dve varijante. Jedna je sa stisnutom pesnicom –
Seiken Jodan Uke, druga je sa ispruženom šakom – Shuto Jodan Uke. Varijanta sa
ispruženom šakom se po programu uči kasnije. Pretpostavka njenog izvođenja je
da se posle odbrane uhvati ruka napada što otvara veće mogućnosti za primenu
kontri. Hvat se koristi u tehnikama smoodbrane – Goshin Jutsu, gde se vezuje za
tehnike čiji je cilj remećenje ravnoteže, bacanje, primena poluga, gušenja i
slično. Napad rukom u glavu po pravilima takmičenja u kjokušinkaiu nije
dozvoljen, međutim u realnoj borbi je skoro neizbežan. Iz tog razloga bloku
jodan uke mora se posvetiti posebna pažnja.
Učenje
započinje gledanjem izvođenja bloka u celosti. Posle toga, da bi učenici bolje
shvatili njegovu primenu, priredi se demonstracija dogovorenog napada gde
napadač izvodi visoki direktni udarac rukom prema glavi, a onaj koji se brani
izvede jodan uke. Posle vizuelne spoznaje kako se blok izvodi i kako se njime
brani prelazi se na izvođenje pokreta. Da bi se pokreti lakše prihvatili izvode se
usporeno iz stava Heiko dachi.
Početni
položaj :
Stopala su paralelna i u širini ramena. Raspored težine je 50-50%. Kolena su blago povijena. Telo i glava su u
prirodnom uspravnom položaju. Pesnica ruke koja treba da izvede blok je u
poziciji iznad kuka sa nadlanicom okrenutom prema dole. Suprotna ruka je
ispružena ispred tela sa pesnicom, čija je nadlanica okrenuta prema gore, u
visini chudan-a.
Izvođenje bloka : Pesnica ruke bloka kreće ka suprotnoj strani tela putanjom prema gore (kao da hoćemo protivnika koji je blizu, ispred nas da udarimo u bradu). Prsti pesnice i unutrašnja strana podlaktice su okrenuti prema telu. Pokret vodi pesnica koja je iznad lakta koji se ne odaljava od tela. Kada pesnica dostigne visinu lica lakat se snažno izbaci prema gore, a podlaktica i pesnica rotiraju tako da ivica podlaktice u pravcu malog prsta bliže zglobu šake bude izložena kao površina kojom se ostvaruje kontakt. Sinhrono sa pokretima ruke bloka suprotna ruka se pesnicom povlači na poziciju iznad kuka koji rotira oko vertikalne ose tela prema nazad povlačeći za sobom i rame. Pesnica je nadlanicom okrenuta prema dole.
Završni položaj : Ruka bloka je unutrašnjom stranom podlaktice
okrenuta prema napred. Stegnuta pesnica je u direktnom nastavku podlaktice i sa njom čini
čvrstu celinu. Ona u određenoj meri prelazi liniju suprotnog uha. Podlaktica je
odaljena od čela za oko dve širine pesnice (15 do 20 cm). Lakat je otprilike u
visini obrva. Ugao lakta je obavezno veći od 90º to jest 95º do 105°. Druga
ruka je pesnicom u poziciji iznad kuka. Njen lakat je maksimalno privučen kičmi
tako da kada blok izvodimo ispred ogledala netreba da ga vidimo. Telo i glava
su u uspravnom položaju, a pogled usmeren prema napred u visini očiju. Ramena
su opuštena. Rame i kuk ruke bloka su istureni prema napred. Raspored težine,
položaj kolena i stopala ostao je ne
promenjen. Trenutak završetka bloka praćen je kontrakcijom mišića celog tela
čime se stvara snažan oslonac bloku.
Naizmenično
izvođenja bloka : Ruka koja je u poziciji bloka pokret počinje laktom koji
se spušta dole prema sredini tela. Pesnica i podlaktica rotiraju tako da se
prsti okrenu prema telu. Pesnica prolazi ispred lica diagonalno od čela prema
bradi i tako štiti glavu između dva bloka. Suprotna ruka sinhrono kreće u
poziciju bloka već opisanom putanjom, ispred ruke koja se spušta. U jednom
trenutku podlaktice budu ukrštene.
Kada se
blok izvodi kretanjem u stavu Zenkutsu dachi (ili nekom drugom) pokreti nogu i
ruku moraju biti sinhronizovani. Trenutak kada se završi stav je trenutak kada
se završi i blok. Pažnju treba obratiti da se suprotan kuk i rame od strane
bloka u završnoj fazi izvođenja rotiraju oko vertikalne ose tela u nazad tako
da gornji deo tela zauzme ugao od oko 45° u odnosu na osu kretanja. Osim što se
kretnjom kukova pojačava efekat (snaga) bloka, izlaže se i manja površina tela
za protivnikove napade. Istovremeno se zauzima povoljnija pozicija za
maksimalnu primenu rotacije kukova u kontra napadu koji je najčešće Gyaku
tsuki.
Važno je u
završnom pokretu izvođenja pravilno rotirati pesnicu i podlakticu. Tako
omogućavamo da se kontakt sa protivnikovom rukom napada rasporedi na veću
površinu. Ako se rotacija ne izvrši uopšte ili preuranjeno doći će do “sudara”
u jednoj tačci podlaktice ruke bloka koji može izazvati bol ili povredu
Kao i kod
svih drugih tehnika mora se obratiti pažnja na disanje kojim se kontrolišu
tokovi energije. Sam pokret mora biti eksplozivan jer mu nije cilj da podmetne
ruku koju će protivnik udariti. Cilj je da mi udarimo protivnikovu ruku napada
i povredimo je. Razmišljajući na ovakav način jodan uke može da se primeni i u
napadu. Tada se protivnikova prednja ruka garda udara ovim blokom i podiže
praveći prostor nekom udarcu.
U
tradicionalnom karateu korektnost bloka se proverava bokenom ili štapom.
Učitelj, slobodnim padom, upućuje udarac prema učenikovoj glavi putanjom odozgo
prema dole. Ako boken odskoči u nazad, blok nije dobar. Kada sklizne niz ruku
bloka, Jodan uke je dobar. Postoje i moderni rekviziti za vežbanje ovoga bloka
u obliku specijalnih namenskih fokusera koji se prave od motke čiji je jedan
kraj slobodan za držanje dok je ostali veći deo obložen mekom materijom.
Vežbanje sa njime je potpuno bezbedno.
Važno je
da učenici shvate i zapamte redosled pokreta kako bi mogli ispravljati sami
sebe. Početno učenje mora biti oslobođeno težnje da se pokreti izvode brzo i
snažno. Tek kada se pokreti prihvate treba od učenika zahtevati brzinu i snagu.
Početnici
obično prave sledeće greške : pogledom prate ruku i tako remete prirodan
položaj glave, podižu i grče ramena, telo naginju napred, pesnicu ne drže
dovoljno stegnutu, pesnicu drže pod izvesnim uglom u odnosu na podlakticu,
lakat suviše izbace u stranu, podlakticu postavljaju preblizu ili predaleko od
glave, prenisko ili previsoko, ne rotiraju kukove i ramena, rotaciju podlaktice
i pesnice ne urade uopšte ili je izvrše pre vremena, naprave premali ili
prevelik ugao lakta, zaustave disanje, ne naprave kontrakciju tela, u kretanju
završe izvođenje pre ili posle zauzimanja stava.
Demonstrator na fotografijama : Damjan Knežević
Demonstratori na videu sleva na desno : Andreja Marković, Ilić Nenad, Lana Novković, Marija Petrović, Petar Babić i Filip Baldik
bravo ljudi!
ОдговориИзбришиIh,kakvi smo...:)
ОдговориИзбришиOsu!
samo hrabro!`Osu`
ОдговориИзбришиOsu!
ОдговориИзбриши