.

.

.

MI VOLIMO IZAZOVE!

SA NAMA ĆETE POMERITI

SVOJE GRANICE I CILJEVE.

OSU!

.

.

adresa : Beograd, SC Vračar, Sjenička 1 kontakt telefon : 064 / 319 78 79

mail adresa :
karatecrvenizmaj@gmail.com termini treninga : ponedeljak, sreda, petak od 21,30

operativni trener kjokušinkaia

Velimir Velja Matijević

PRIJATELJ KLUBA TRANSFER ELEKTRONIK

Nehruova 51, 11077 Beograd, tel. + 381 11 318 40 46, delatnost : knjigovodstvo i računovodstvo



понедељак, 18. април 2016.

DŽAK ZA UDARANJE



   Džak za udaranje je pomoćna sprava koja se koristi u svim kontaktnim sportovima u kojima su dozvoljeni udarci rukama ili i rukama i nogama kao što je to u Kyokushin-u. Prave se od jakog platna ili kože. Pune se različitim materijalom: krpom, kučinom, sunđerom, plutom, piljevinom, kukuruzom, peskom, gumom... U zavisnosti od izbora punjenja džak može da budu tvrdji ili mekši. Postoji mogučnost da se ciljno napuni različitim materijalom tako da na odradjenim delovima tvrdoća bude različita. Najčešće su prečnika 35 - 40 cm ali u zavisnosti od sporta i namene za koju se koriste mogu biti i drugačijih dimenzija. Uobičajeno je da im je dužina izmedju 80 i 180 cm. U zavisnosti od toga šta treningom želi da se postigne koriste se džakovi određene veličine i težine. Džakovi  čija težina ne prelazi 30 kg spadaju u lake džakove i služe za povećanje brzine i pokretljivosti. Džakovi čija je težina između 30 i 80 kg spadaju u teške i služe za razvijanje snage udarca. Treba znati da je obim uslovljen time da li je džak lakši ili teži, tako da su obično lakši manjeg obima dok su teži većeg. Važno je napraviti ispravan izbor težine koji će odgovarati zahtevima i ciljevima vežbanja. Ako je džak prelagan suviše će "leteti" pri udaranju, ako je pretežak može biti uzrok povredi. Prema nekom pravilu pri izboru teškog džaka treba izabrati težinu koja je pola telesne težine vežbača. Tako bi za vežbača teškog 80 kg  težina džaka trebala biti oko 40 kg. Naravno da je za iskusne vežbače, sa dobrom tehnikom i razvijenom snagom udarca, potreban srazmerno teži džak.
   
   Kada se nabavi džak za udaranje u čijem izboru važan značaj ima vrsta sporta i cilj vežbanja, važno je ispravno ga postaviti u prostoriji koja može dobro da se provetrava. Mesto gde će biti zakačen mora da obezbedi da se džak prilikom udaranja slobodno njiše i da onaj koji udara ima prostora da se slobodno oko njega kreće. Idealno je kada se tokom treninga može slobodno obilazi oko celog džaka na razdaljini od tri koraka. Nosač džaka može biti pričvršćen na plafon, na zid ili na samostalnu podnu konstrukciju. Kako god, ono na šta se kači mora provereno da izdrži ne samo težinu džaka već i "cimanja" do kojih će doći prilikom vežbanja. Treba napomenuti da što je veza (obično je to lanac) između džaka i fiksiranog nosača duža njihanje prilikom vežbanja će biti veće. Pogrešan izbor džaka, mesta i načina postavljanja negativno utiče na ostvarivanje ciljeva vežbanja.

   Da ne bi došlo do povreda prilikom vežbanja na džaku, koje za posledicu imaju neželjenu pauzu u treningu, potrebno je nositi zaštitnu opremu. Kao zaštita za šake (pesnice) nose se rukavice ili bandažeri. Rukavice mogu biti od kože ili veštačke kože. Pri kupovini treba obratiti pažnju da budu renomiranog brenda što je ipak neka garancija za bolju zaštitu ali i duže trajanje. Rukavice mogu biti lakše i teže tako da pri izboru treba imati na umu da njihova težina može da ima uticaj na brzinu izvođenja udaraca. Bandažeri mogu biti elastični i ne elastični. Važno je da budu dovoljno dugački kao bi mogli pravilno da se postave. Kada se postavljaju ne smeju da budu ni preterano zategnuti ni preterano opušteni. Rukavice su bolja zaštita za udarnu površinu pesnice dok je bandažer bolja zaštita za zglob šake koja zapravo i jeste najčešća povreda ruke prilikom udaranja u džak ako se ne računaju oderotine na zglobovima pesnica. Iz tog razloga bi za početnike bilo korisno da nose rukavice preko bandažera. U sportovima koji imaju veći repertoar dozvoljenih udaraca koristi se i zaštita za laktove, kolena, potkolenice i ris stopala. Upotreba zaštitne opreme obezbeđuje da vežbanje bude produktivno i da se izbegnu povrede. Vremenom zglobovi i udarne površine očvrsnu ali vežbanje na džaku bez zaštitne opreme može biti bezbedno samo za iskusne sportiste koji u svom programu vežbanja kao izdvojeni segment redovno imaju trening za ojačavanje udarnih površina i zglobova.

   Izdatak za kupovinu džaka danas je relativno mali i jednokratan, što mnogima omogućava nabavku u kućnoj varijanti. U mnogim garažama, na tavanima ili u podrumima zaljubljenika u borilačke sportove vise džakovi za udaranje. Takođe u teretanama, kojih ima onoliko, kao obavezan rekvizit uvode se džakovi za udaranje. Laka dostupnost ovoj spravi za vežbanje mnoge prevari da krenu samostalno sa treninzima udaranja bez prethodnog sistematskog vežbanja nekog udaračkog borilačkog sporta. Vežbanje na džaku bez prethodnog znanja, pripreme i stručnog nadzora može da ugrozi zdravlje i da ostavi trajne posledice. Takođe, ono što je izuzetno važno da zna svaki sportista, ponavljanje nepravilnih pokreta tela (ne mislim samo na udarce) ostavlja pogrešan zapis u mišićnoj memoriji što je kasnije vrlo teško popraviti.



Literatura:
TAJNE BORENJA 1 deo
EUREKA SPECIJAL 06 / CRNI POJAS
jesen 1986., str. 46




Нема коментара:

Постави коментар